Al voltant de la utilitat d'un documental com 'Ciutat Morta' (2014) - Xavier Artigas, Xapo Ortega
Introducció
Sobta descobrir que, de manera transversal, el gruix de les
més rellevants teories de la communication
research sembla abocat a posar de relleu la capacitat de manipulació de que
els mitjans de massa són capaços, sempre des d’una vessant majorment negativa, exposant
com aquests, des de la seva posició d’emissors o de transmissors d’un emissor
més a l’ombra, poden produir un missatge que tingui un determinat efecte en la
societat. Cadascuna d’aquestes teories, amb les seves particulars, diferents i
—sobretot— sovint complementàries perspectives ens alerta de la nostra posició
precària envers els grans poders emissors; fins i tot aquelles que neguen de
manera més rotunda la capacitat hipodèrmica de control no deixen de remarcar
que, d’una manera o d’una altra, tenen un efecte (sovint poc demostrable,
recordem que estem en un terreny relliscós, habitualment allunyat de
l’empirisme) en nosaltres.
És per això que s’intueix rellevant i necessari invertir la
mirada a la recerca de vessants més esperançadores, molt en particular en un
moment en el que l’adveniment d’uns nous mitjans de comunicació bé poden venir
a dinamitar moltes convencions pròpies d’ecosistemes socials, polítics i
econòmics diferents.
El context
Baudrillard ja va denunciar que vivim en una societat que ha
perdut la capacitat de distingir entre el signe i el sentit[1].
Tot és un producte i tot producte és, en si mateix, un simulacre, un signe
buit, desproveït de la seva veritat. També les ciutats són productes, productes
que competeixen en un mercat mundial de les ciutats globals[2]
que fan circular globalment uns fluxos “de gent, finances i signes”[3].
La ciutat com a objecte, com a producte, es dissenya pensant en aquesta
competició internacional, mirant de posicionar-s’hi. La ciutat de Barcelona al
2006 —any en el que succeïren els fets que relata el documental Ciutat Morta—
es trobava immersa en un complex, llarg i costós procés de remodelació que
buscava accedir a la cúspide del rànquing mundial de ciutats globals, tot
aprofitant el fulcre innegable que fou la organització dels Jocs Olímpics més
de deu anys abans. El processos de gentrificació ja s’havien engegat, així com
diferents estratègies de millora del
civisme i la convivència a través de diverses ordenances i directrius de govern
dirigides a ordenar l’espai públic. Es buscava una imatge de ciutat oberta,
cosmopolita, amigable i cívica; costés el que costés[4]. I
si, tal com diu Baudrillard, el món sencer és una “substància consumible”
(Baudrillard, 1991: 23), Barcelona, com a producte, també ho és.
El documental
Pretendre que un documental ens explica la veritat és una
confusió greu, similar a pretendre que la informació en televisió és verídica,
quan està completament barrejada amb recursos de ficció. I, evidentment, Ciutat
Morta no és un documental que ens expliqui la veritat o que sigui objectiu[5].
Però el que és realment rellevant és el simple fet que un documental com aquest
existeixi. En el seu ser rau la seva
veritat. Com els míssils i les campanyes publicitàries, allò important és el
seu llançament (Baudrillard, 1991: 39).
Perquè Ciutat Morta va ser produït al marge del conglomerat massmediàtic. Sorgí d’una comissió
d’audiovisuals del moviment 15-M, es
produí a través d’una campanya de crowdfunding per una productora cooperativa, absolutament mínima
i sempre forana als circuits de producció habituals, i distribuïda sota
llicència Creative Commons. D’aquesta manera, sortejà el procés de producció de
masses habitual que hagués, indubtablement,
tergiversat el missatge, suavitzat el contingut, llimat les arestes i edulcorat
la seva narrativa per tal d’encaixar amb el flux habitual d’aquest tipus
d’expressió fílmica, complint amb el mínim comú denominador que aglutina tots
els documentals que avui en dia es gesten dins l’entramat massmediàtic.
Poc importa el que expliqui Ciutat Morta. El que importa és
que ha estat capaç d’existir, que s’ha obert pas en territori hostil i ha pogut
explicar una història hors canon.
Reaccions i contra-reaccions
Per descomptat, el sistema[6] no
permet excepcions i dissensions i, com legitimant l’existència clandestina
d’una veu dissonant en l’oceà dels mass
media, orquestrà tot un seguit de dispositius complexos amb l’única
intenció d’impedir-ne l’accés al públic massiu. Per una banda, dispositius
polítics intentaren limitar-ne la seva difusió per mitjans públics: no només la
televisió pública de Catalunya renuncià
a fer-se càrrec de la postproducció del documental[7], sinó
que intentà evitar el difondre-la. Per una altra, dispositius de pressió
cultural: diverses
veus rellevants de la cultura catalana van criticar el documental obertament.
I, per descomptat, dispositius judicials: el documental, poques hores abans de
ser finalment emès per la televisió pública, va
ser obligat a emetre’s retallant cinc minuts del seu metratge per amagar la
intervenció d’un dels policies implicats. El sistema es mobilitzà per
aturar la fuita.
Però finalment va veure la llum, a pesar de tots els
obstacles institucionals. I ho va fer degut a la pressió exercida per un
creixent nombre d’individus que, organitzats al voltant d’una plataforma
plural, a través de diferents mitjans 2.0 que anaren quallant en l’opinió
pública, distorsionant el silenci imposat pels mitjans de massa tradicionals,
que havien amagat la notícia i els
fets a racons inhòspits dels seus altaveus públics, arribant a fer-lo
desaparèixer un cop s’havia publicat.
Els nous poders
Per bé que, inicialment, l’equip darrera el documental va
començar un seguit d’exhibicions del documental en casals i centres cívics o,
fins i tot, ocupant un cinema abandonat per fer-ne la primera projecció en una
sala, buscant una primera massa crítica (i aquest fet és ben rellevant, sense
una primera massa crítica és molt difícil efectuar la disrupció en el sistema mass media), l’embranzida final, aquella
que va portar a l’opinió pública a demanar clamorosament que no es censurés
l’emissió del documental s’assolí a través de les xarxes socials de més abast
en el seu moment: Facebook, Youtube i Twitter. Aquests canals —als que avui se
li afegirien altres, però sobretot Whatsapp, que està demostrant ser capaç
d’aglutinar des d’AMPAs fins a CDRs— li han donat el poder a uns emissors i
distribuïdors diferents. Les noves tecnologies han permès alterar el curs
aparentment granític de la producció d’ideologia. En mans de persones
veritablement individuals (en oposició a la pseudo-individualitat de la que
parlaven Adorno i Hockheimer), aquestes tecnologies són capaces de: a) generar
contingut nou, off-mass-media és a
dir, escolar en el flux d’informació ideològica oficial nous missatges no
normatius, no massificats, no passats pel sedàs homeopàtic dels mitjans de
massa; b) tenir diferents visions contrastades amb les que qüestionar el
missatge oficial dels mitjans de massa, en ser destinataris, al seu torn,
d’aquest mateix tipus de contingut off-mass-media;
c) alterar el corrent continu d’informació dels mitjans de massa, ampliant-lo o
minimitzant-lo en funció del resultat del qüestionament anterior. Per dir-ho
d’una altra manera, ara és l’Ànec Donald el que esbatussa els seus agressors[8], i
l’espectador gaudeix d’aquesta inversió i deixa de ser l’objecte per esdevenir
el subjecte[9].
I tot l’anterior, en una democràcia d’audiències (Manin,
1997) com la que ens trobem, significa la possibilitat de veus contràries als lobbies de pressió (veritables amos del sistema[10] i
principal font d’emissió de missatges[11])
o, en tot cas, la creació de nous lobbies
de pressió amb agendes divergents i menys centrades en els beneficis econòmics
(agendes socials, d’igualtat, de gènere, ecològiques, etc.). Aquestes noves veus trenquen la
unidireccionalitat dels mitjans de massa, esberlen la seva univocitat i imposen
(com en el cas de Ciutat Morta) uns temes a debat de l’opinió pública que
d’altra manera no trobarien el seu lloc, abocats a l’espiral del silenci que
mencionava Noelle-Neumann. Aquestes noves veus són, en definitiva, el que
podríem anomenar les veus de la “comunicació massiva individual” (Castells,
2008), potser capaces de “recuperar un esfera pública de debat lliure en
condicions d’igualtat” (Busquet; Medina; Sort, 2010a: 21, en referència a
Habermas), restablir lleugerament l’equilibri de l’habitual asimetria en els
processos comunicatius (Hall, 2004: 210).
La justícia poètica i l’aixeta que es tanca
Irònicament, que uns productors amateurs puguin rodar un
documental, que es pugui generar un moviment col·lectiu suficient, o que
l’opinió pública n’acabi parlant s’assolí, en el cas de Ciutat Morta però també
de molts altres exemples, gràcies al mateix sistema massmediàtic i de consum. Per una banda, tal com ha succeït diverses
vegades en el món de l’art[12],
l’abaratiment dels instruments tècnics necessaris per forjar una obra han
democratitzat la disciplina artística en qüestió (aquí les càmeres, els focus,
les taules d’edició, els micròfons, etc.). De la mateixa manera, les xarxes
socials per les quals s’ha pogut exercir pressió sobre els poders fàctics i l’stablishment són productes de companyies
que, en realitat, responen al cada cop més creixent sector de la venda de
dades, on s’ofereix un servei gratuït a un usuari per tal de poder vendre
aquests gruixos d’audiència a potencials anunciants. És el mateix sistema de
mercaderia, de producció en massa, el que ha donat les armes als disruptors.
Aquesta ironia (o justícia poètica, segons com), no ens ha
de fer perdre de vista que, en tot cas, aquests nous canals d’expressió,
aquests altaveus que la societat fa servir per articular veus dissidents, estan
en mans, precisament, dels poders fàctics, de l’stablishment, del sistema. I aquest, per tant, pot, en qualsevol
moment, ja sigui immiscir-se
en aquesta conversa glocal, ja
sigui, directament, tancar l’aixeta[13].
Conclusions: sobre escletxes i lluites
Sembla, per tant, que s’obren escletxes a l’ombra dels
poderosos mitjans de massa. Aquestes escletxes sorgeixen de la mà d’uns
individus que disposen d’uns altaveus prou poderosos com per fer-se sentir[14].
A l’altra banda del procés de producció i recepció comunicativa (tant se val
quina de les variants de les teories comunicatives fem servir) ara el
destinatari demostra tenir les armes per contraatacar. Ja no només es tracta de
descodificar el missatge (i, per descomptat, encara menys, d’empassar-se sense
deglutir ni passar pel sedàs crític tot allò que li entaforen a la gola) sinó
de ser capaços d’emetre. El lector
ara també és autor, el destinatari
ara també és emissor. I té coses a dir. O, si més no, té capacitat per entrar
en el debat[15].
Queda per veure si el pas del temps ens mostra un gradual
procés de fagocitació d’aquestes veus individuals i dissidents per part de l’stablishment, o si els mateixos
individus cauen víctimes d’un hipernarcissisme 2.0 que desvirtua totalment el
seu missatge en ares d’una posa, d’una màscara d’un —diguem-ho clar— simulacre,
o queden atrapats, com sovint li ha ocorregut a la massa, en la “diversió” que,
com denunciaven Adorno i Hockheimer (Adorno; Horckheimer, 1994: 181)[16],
sempre ha estat l’arrel de la indústria cultural. Per molt ràpid que les
tecnologies semblen avançar, la societat sembla necessitar un cert temps per
habituar-s’hi i fer-se-les seves, quedant sempre com a incògnita a desvetllar
en els propers anys quina forma ha acabat adoptant aquesta i com conclourà la
lluita de poder entre els vells estaments dels mitjans de massa i aquest nou
ens de comunicació massiva individual[17].
Notes
[1] “No se trata ya
de imitación ni de
reiteración, incluso ni
de parodia, sino de
una suplantación de
lo real por
los signos de lo
real.” (Baurdillard, 1978: 7).
[2] Terme encunyat per Saskia
Sassen l’any 1991.
[3] (Trad. pròpia). DUARTE, F.; ULTRAMARI, C. (2007). “Inflexiones urbanas y ciudades globales: evidencias y jerarquías” [en línia]. Biblio 3W, Revista Bibliográfica de Geografía y Ciencias Sociales. (Vol. XII, nº 743, 20
d’Agost de 2007) [Data de consulta: 25/04/2018)]. Universidad de Barcelona.
.
[4] "[E]n el context
actual de GLOBALITZACIÓ, les noves polítiques urbanes assumeixen el creixement
econòmic i l'afany de ser competitives com a objectius centrals, deixant en
segon pla o ignorant, plantejaments més de tipus redistributiu (provisió
d'espais públics, equipaments socials i culturals, etc.". A ORTIZ, A.
(CORR.), BADIA, A.; CEBOLLADA, À.; MENDIZÀBAL, E.; SOLANA, M.; VERA, A. (2011). “Ciutats i Territori”. Visions
Geogràfiques del Món (p.
99). Bellaterra: Servei de Publicacions de la UAB.
[5] El seu títol alternatiu,
usat en la seva primera projecció pública, era “4-F: ni oblit ni perdó”.
[6] Sempre pot semblar maniqueu
parlar d’un eteri sistema que roman darrera allò que es veu, com estirant els
fils de les marionetes, però no deixa de ser una molt bona manera de resumir
aquelles forces de l’stablishment que
s’encarreguen de gestar, difondre i fer perdurar el missatge homogeni de la
cultura de masses.
[7] Cosa que ha
vingut fent amb regularitat i insistència, sabedora del seu poder
econòmic però, sobretot, de convocatòria i de difusió.
[8] "El Pato Donald en los dibujos animados, como los desdichados en la
realidad, reciben sus golpes para que los espectadores aprendan a habituarse a
los suyos."
(Adorno; Horckheimer, 1994: 183).
[9] Fins avui en dia, "el consumidor no es
soberano, como la industria cultural desearía hacer creer, no es su sujeto sino
su objeto." (Adorno citat per Wolf, 1994: 95 ).
[10] “La dependencia de la más pode-rosa compañía
radiofónica de la industria eléctrica, O la del cine respecto de los bancos,
define el entero sector, cuyas ramas particulares están a su vez económicamente
coimplicadas entre sí." (Adorno; Horckheimer, 1994:168).
[11] Un dels cinc epígrafs del model propagandístic de
Chomsky (Chomsky; Herman, 2000: 22).
[12] Els pigments
democratitzaren la pintura, com les màquines d’escriure la literatura, com els
sintetitzadors primer i els programaris de composició la música, etc.
[13] I aquí podem trobar
exemples a diversos països del món on, a través de legislacions o a través de
la pressió dels seus veritables clients, els anunciants, s’han restringit les
llibertats d’ús d’aquestes eines-altaveu.
[14] L’exemple identificable més
representatiu seria el multi-col·lectiu Anonymous, originat en els fòrums de
4chan i ara globalitzat i realitzant contínues incursions en el flux informatiu
i ideològic de l’stablishment.
[15] “[Habermas] deixa oberta la porta perquè els mitjans públics (televisió, ràdio) i
també Internet eventualment puguin oferir possibilitats per desenvolupar un
diàleg i una discussió obertes." Busquet; Medina; Sort, 2010a: 25 ).
[16] "Divertirse significa estar de acuerdo [...] ; significa cada vez: no
pensar en ello, olvidar el dolor también allí donde es mostrado. En su base
está la impotencia." (Horkheimer i Adorno citats per Wolf, 1994: 96).
[17] “Por
tanto, la creciente interacción entre redes de comunicación horizontales y
verticales no significa que los principales medios se estén apoderando de las
nuevas formas autónomas de generación y distribución de contenidos. Significa
que existe un proceso contradictorio que da origen a una nueva realidad
mediática, cuyos contornos y efectos se decidirán finalmente por medio de una
serie de luchas de poder políticas y empresariales, mientras los propietarios
de las redes de telecomunicación se están posicionando ya para controlar el
acceso y el tráfico en favor de sus socios y clientes preferidos.” (Castells, 2008).
Bibliografia
ARTIGAS, X; ORTEGA, X. (2014). Ciutat morta [enregistrament en vídeo].
Barcelona: Metromunster. Disponible a:< https://vimeo.com/118697248>.
ADORNO, T; HORKHEIMER; M. (1994). “Industria cultural: la
ilustración como engaño demasas”. Dialéctica
de la ilustración (pàgs. 165-213). Madrid: Trotta.
BAUDRILLARD, J. (1978). Cultura
y simulacro (pàgs. 1-15). Barcelona: Kairós.
BAUDRILLARD, J. (1991). La
guerra del Golfo no ha tenido lugar (pàgs 19-63). Barcelona: Anagrama.
BUSQUET, J; MEDINA, A.; SORT, J. (2010a). “La recerca comunicativa.
Principals escoles i tradicions”. Mitjans
de comunicació digital. Història i actualitat. Barcelona: FUOC.
BUSQUET, J.; MEDINA, A.; SORT, J. (2010b). “La història de la
recerca en comunicació”. Mitjans de comunicació
digital. Història i actualitat. Barcelona: FUOC.
CASTELLS, M. (2008). “Comunicación, poder y
contrapoder en la sociedad red (I). Los medios y la política”. Revista TELOS
(núm. 74, pàgs 13-24). Madrid: Fundación Telefónica España. També disponible a:
.
CHOMSKY, N.;
HERMAN, E. (2000).
Los guardianes de la libertad:
propaganda,desinformacion y consenso en los medios de comunicación de masas.
Barcelona: Crítica.
DUARTE, F.;
ULTRAMARI, C.
(2007). “Inflexiones urbanas y ciudades globales: evidencias y jerarquies” [en
línia]. Biblio 3W, Revista Bibliográfica de Geografía y Ciencias Sociales.
(Vol. XII, nº 743, 20 d’Agost de 2007) [Data de consulta: 25/04/2018)].
Universidad de Barcelona. .
HALL, S. (2004). “Codificación y descodificación en el discurso
televisivo”. CIC(Cuadernos de Información
y Comunicación) (nº 9, Pàgs. 210-236). Madrid: Universidad Complutense.
JAMESON, F. (1996). “Teorías de lo postmoderno”. Teoría de la postmodernidad (PÀgs. 85-96).
Madrid: Trotta.
LÓPEZ HERNÁNDEZ, J. (2009). El govern representatiu. Barcelona: FUOC.
MANIN, B. (1997). Los
principios del gobierno representativo. Madrid: Alianza.
MASIÀ, P.C. (2014). “Ciutat morta sorgeix de la ràbia” [en línia]. Llibretat.cat [Data de consulta:
28/4/2018]. .
ORTIZ, A.
(CORR.), BADIA, A.; CEBOLLADA, À.; MENDIZÀBAL, E.; SOLANA, M.; VERA, A. (2011). “Ciutats i
Territori”. Visions Geogràfiques del Món (p. 99). Bellaterra: Servei de Publicacions de la UAB.
WOLF, M. (1994). La
investigación de la comunicación de masas. Crítica y perspectives.
Barcelona: Paidós.
Subscriure's a:
Comentaris del missatge
(
Atom
)
Cap comentari :
Publica un comentari a l'entrada